En introduksjon til søkemaskinoptimering

Når man skal starte en hjemmeside, der man skal selge noe – enten det er en service, produkter eller bookinger til en restaurant eller annet, er mange ting som man mest sannsynlig ikke kan noe som helst om. Derfor blir læringskurven ofte bratt når man begynner, men jo før man setter seg inn i begreper som Søkemotoroptimalisering og hvordan man jobber med det, jo bedre.

Når man har skaffet seg et domenenavn, en host til hjemmesiden sin og funnet ut av om man kan designe siden selv ved hjelp av et av de mange fantastiske templates som ligger på forskjellige sider på nettet i dag, er SEO en av de aller første utfordringene som dukker opp. For når man har siden sin i orden og ikke minst alt det tekniske på plass, er neste skritt å sørge for at man kan finne siden på google under de søkeordene som potensielle kunder mest sannsynlig bruker.

Det å rangere høyt i søkemaskiner, som for eksempel google, er en viktig, hvis ikke essensiell, del av den markedsføringen man gjør online. For selv om det ikke direkte er markedsføring, så er det likevel en viktig aktivitet som gjør at potensielle kunder som du vil at skal finne deg, faktisk finner deg. Hvis du har en helt fantastisk hjemmeside som selger helt fantastiske ting, så betyr det jo likevel ikke noen verdens ting med mindre kundene dine faktisk kan finne deg.

Hva er egentlig SEO?

De aller fleste av oss har hørt begrepet SEO blitt nevnt utallige ganger, men det er ikke dermed sagt at de aller fleste av oss vet hva det er, og i hvert fall ikke vet hvordan vi skal bruke det på en måte som gjør at vi når de målene vi har satt oss. SEO kommer fra engelsk og står for Search Engine Optimization. På norsk har vi oversatt det direkte til søkemaskinoptimering.

Helt grunnleggende går det ut på at man jobber med forskjellige elementer og teknikker som gjør det lettere for google å finne siden man har, og dermed rangere den høyere i søket i for eksempel google. Det er mer viktig enn noensinne før å ligge høyt på listen når det kommer til plasseringer i søkemaskiner. Det har aldri vært mer konkurranse eller flere som bruker google til å finne det de leter etter.

Vi vet godt hvordan det er når vi selv skal google noe, vi ser nesten aldri forbi den første siden av søkene, og kan derfor lett gå glipp av muligheter som kanskje hadde vært mye bedre valg for nettopp oss, enn det som ligger øverst i søkeresultatene. Det er det mange grunner til, men en av dem er at de fleste av oss vil ha ting så enkelt som mulig.

Folk er late, det er vi alle sammen, så med SEO jobber man med å ligge høyt i søkene på spesifikke søkeord eller fraser som målgruppen bruker. For selv om man lett kan klikke seg inn på side to eller tre i søk, er det bare mange som ikke gjør det – derfor er SEO ekstra viktig.

Compare items
  • Total (0)
Compare